Hur lång är din trollstav?


Är det fler än jag som tycker att meddelandena som hamnar i skräpposten har mer och mer anständiga rubriker? Förr var det rakt på sak: ”Är din p@nis för kort?” eller ”Hos oss köper du Viagra billigt!”

File:Magic wand.svg

Nu för tiden är det ofta ett betydligt mjukare tilltal. Om vi tänker oss att meningarna ovan är det som skräppostaren egentligen menar, så skriver han numera gärna:

  • ”Vill du veta hur du kan förlänga din vän med fem centimeter?”
  • ”Är du den man du önskar att du vore?”
  • ”Ser de andra männen ner på dig”
  • ”Får du den aktning du förtjänar?”
  • ”Hur lång är din trollstav?”
  • Är dina byxor för stora?”

Meningarna är fritt översatta från engelskan, och sorterade i ungefärlig ”grovhetsordning”, med den mest subtila varianten längst ner.

Orsaken till utvecklingen är givetvis det ständigt pågående kriget mellan skräppostarna och epostprogrammens antispamfilter. Förr kunde man komma igenom filtret med p@nis eller pönis, nu prövar man betydligt mer fantasifulla omskrivningar -utan att lyckas. Skräppostfiltren lär sig snabbt taktiken och anpassar sig efter den.

Ännu så länge är detta inget stort problem. (Vill jag lägga på några tum på min bäste vän så vet jag var snar hjälp finns att få, .)

Men på sikt kan det bli problem. Du kommer t ex inte undan med ”Vill du bli en bättre människa?” En sådan mening hamnar obönhörligen i skräpkorgen.

Till slut kanske jag missar något viktigt meddelande från Dalai Lama eller Påven om jag inte lusläser all skräppost!

”Vill du veta livets mening?” Ja tack, gärna, hoppsan!

 

(Den lilla bilden på sidan är hämtad från Wikimedia Commons, en databas med – oftast – fria foton och illustrationer.)

Annonser

Om sambergs

60-årig miljöinspektör i Höganäs med stort dataintresse. Har en blogg på wordpress.com för att spara pengar. (Hade tidigare en blogg på ett webbhotell - det blev för dyrt eftersom jag mycket sällan uppdaterade den.)
Det här inlägget postades i Åsikter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s